ماشین سازی به آفرین

سازنده دستگاه میکسر ملات خشک

میکسر های افقی یا ریبون بلندرها بهترین و مناسب ترین دستگاه جهت مخلوط کردن و تولید انواع ملات خشک در کارخانه های صنایع شیمی ساختمان میباشند ، بدلیل استفاده از سیمان و سیلیس در ترکیبات و تولید ملات خشک میبایست جنس بدنه میکسر ملات خشک از استنلس استیل باشد ، ماشین سازی به آفرین  یکی از باسابقه ترین سازنده گان و تولید کنندگان ماشین آلات شیمی ساختمان در ظرفیت های مختلف از جنس آهن و استیل بصورت اتومات و نیمه اتوماتیک میباشد .

ملات خشک چیست

ملات خشک از ترکیب سه ماده اصلی ، سیمان، سنگدانه ها و مواد افزودنی شیمیایی تهیه می شود.  نسبت ترکیب و نوع مواد براساس تولید انواع محصولات مختلف ملات خشک ، متفاوت است.  محصولات ملات خشک در کارخانه توزین و مخلوط شده و به صورت خشک، پاکت و یا فله بسته بندی و پر شده و به محل کارگاه ساختمانی حمل می شوند و در آنجا به نسبت مشخصی با آب مخلوط و استفاده می شوند، ملات های خشک انواع گوناگونی دارند و کاملا برتر از انواع سنتی هستند. ملات خشک تولید شده در کارخانه انواع کنترلها و نظارت ها روی آنها صورت می گیرد ، کیفیت و میزان اخطلاط مواد اولیه گوناگون در دستگاه های میکسر بلندر پودری ماشین سازی به آفرین به صورت دقیق انجام می گیرد، در نتیجه محصول نهایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

در روش سنتی علاوه بر آنکه ترکیب مواد اولیه با نسبت های صحیحی صورت نمی گیرد و موجب کاهش کیفیت ملات می گردد، این مسئله در سطح کلان به دلیل کاهش عمر بنا موجب حیف و میل منابع ملی و تخریب محیط زیست به دلیل ورود نخاله ساختمانی به آن می گردد. از سویی دیگر اختطلاط های سنتی برای ساخت ملات موجب هدر رفتن مواد اولیه نیز می شود به طوری که میزان اتلاف سیمان در کشور ایران را سالیانه بیش از ۹ میلیون تن تخمین می زنند.

دستگاه میکسر ملات خشک

به طور کلی ملات ها به سه گونه مورد استفاده قرار میگیرند

روش سنتی ، در این روش انواع مواد اولیه به صورت جداگانه به محل کارگاه ساختمانی حمل می شوند و در آنجا به صورت سنتی و نادقیق با یکدیگر ترکیب می شوند و مورد استفاده قرار میگیرند.

روش ملات تر ، در این روش مواد اولیه ملات خشک درکارگاههای تولید و بسته بندی ملات خشک با مخلوط کردن مواد اولیه به نسبت مشخص تهیه و تحت نظر آزمایشگاه کنترل کیفیت کارگاه سازنده ملات تر قرار می گیرند. این روش برای استفاده در حجم های بالا مقرون به صرفه است و معمولا در ساخت پی ساختمان ها، ستون ها، سقف مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش میکسرها وظیفه حمل ملات را برعهده دارند. مشکل دیگر این روش آن است که می بایست فاصله پر کردن میکسر تا استفاده در محل کارگاه ساختمانی کم و حدود یکساعت بیشتر نباشد ، تا خاصیت های ملات تر حفظ شود و محصولی استاندارد مورد استفاده قرار گیرد ، ولی در شهرهایی مانند تهران که ترافیک بالایی دارند رعایت این شرط بسیار دشوار می باشد و یا در بسیاری از شهرها و به خصوص روستاهای کشور ایران ممکن است نزدیکترین کارگاه ساخت ملات با محل ساخت ساختمان ساعت ها فاصله داشته باشد که عملا استفاده از ملات تر را غیر ممکن می سازد.

روش دستگاه میکسر ملات خشک ، این روش که به ملات خشک شهرت دارد مواد اولیه در کارخانه تحت نظارت های دقیق توزین و با یکدیگر میکسر و مخلوط می شود و بصورت خشک در دستگاه کیسه پرکن و یا فله با پر کردن سیلو تحویل مشتری نهایی میگردد تا در محل کارگاه به هر میزان که مورد نیاز است با نسب مشخصی از آب مخلوط و مورد استفاده قرار میگیرد.

این نوع ملات با نام‌های ملات پیش مخلوط شده یا ملات نیمه آماده نیز یاد شده است، مخلوط‌هایی که در کارخانه آماده می‌شوند به دو صورت کیسه‌ای و فله‌ای برای فروش تولید می‌شوند و برتری قابل‌توجهی نسبت به ملات های سنتی و کارگاهی دارند. مواد تشکیل‌دهنده این نوع ملات ها نسبت به کاربرد و شرایط اقلیمی محل مصرف متفاوت است، این مواد عبارت‌اند از:

  1. انواع سیمان پرتلند
  2. انواع سیمان‌های آمیخته (سیمان پرتلند پوزولانی، سیمان پرتلند پوزولانی ویژه، سیمان پرتلند سرباره‌ای، سیمان پرتلند ضد سولفات، سیمان بنایی، سیمان پرتلند آهکی
  3. انواع مواد افزودنی معدنی ( پوزولان های طبیعی و مصنوعی )
  4. آهک هیدراته
  5. انواع سنگ‌دانه‌های طبیعی و مصنوعی ، شامل سبک دانه‌ها
  6. انواع مواد افزودنی شیمیایی ، شامل مواد پلیمری
  7. انواع فیلرها
  8. رنگ‌دانه‌ها
  9. الیاف
دستگاه میکسر ملات خشک

برتری ملات خشک آماده – دستگاه کیسه پرکن

ملات‌های خشک دارای مزایای فراوانی هستند که در ادامه آنها را نام می‌بریم، در ضمن امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از ملات‌های خشک به‌جای شیوه سنتی تهیه آن استفاده می‌شود که ضمن بهبود کیفیت خروجی در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

  • استفاده آسان و سریع
  • تولید در محیط کنترل‌شده و ابزار دقیق
  • موجود در حجم‌های موردنیاز
  • پایین آمدن پرتی مصالح
  • حمل‌ونقل آسان ،کیسه یا فله
  • کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت
  • انطباق با انواع استانداردهای ملی و جهانی
  •  

علی رغم اینکه ملات یکی از مصالح قدیمی و سنتی است، اما چنان چه آنرا به دور از فن آوری های نو و جدید تصور کنیم، مرتکب اشتباه شده ایم.  ملات خشک آماده از حدود ۵۰ سال پیش در اکثر کشورهای دنیا تولید و در سطح بسیار گسترده مورد مصرف قرار گرفته است. مخصوصا ملات های خشکی که خواص شان با استفاده از پلیمر ها، بهبود داده شده و اصلاح گردیده اند، مسیر را برای ابداعات جدید و خلاقانه و ایجاد عملکردها و کارایی های مناسب در این ملات ها، هموار نموده اند. به کارگیری حتی مقدار کمی از پودرهای پلیمری در ملات خشک، میتواند خواص جدیدی را به آن ببخشد و کیفیت آنرا بهبود بخشد. میکسر ملات خشک

نیاز به بازسازی خرابی های جنگ جهانی دوم در آلمان، موجب شد که متخصصان امر، به فکر استفاده از ملات های بهتری جهت استفاده در ساخت و ساز افتاده و اقدام به بهبود خواص آن ها کنند. از آنجایی که در ملات های سنتی که از ترکیب آب، سیمان و ماسه ساخته می شدند چسبندگی و پیوند، از طریق ایجاد درگیری مکانیکی بین لایه ها، ایجاد می شود، لذا عموما برای ایجاد این چسبندگی، از مصالح متخلل استفاده می گردید.

تحول در ملات خشک آماده

این بدین معنا بود که ملات سنتی دیگر جوابگوی نیاز فزاینده آن زمان نبودند. پس از پایان دهه ۱۹۵۰ میلادی، هرچند استفاده از پلیمرهای مایع در ساخت ملات های ساختمانی به منظور ایجاد سطوح وسیع تری جهت ایجاد پیوند بهتر بین مصالح رایج شد، اما هم چنان امکان بروز اشتباه و خطا در نحوه ترکیب مواد تشکیل دهنده ملات وجود داشت. در حقیقت، ابداع پودرهای پلیمری باز پراکنده، معادل با ایجاد یک تحول در صنعت ساخت و ساز شد. چرا که امکان ترکیب درست و دقیق مواد سازنده ملات را در کارخانه و قبل از استفاده در محل، به صورت پیش ساخته فراهم میکرد.

تبدیل حالت ملات از وضعیت سنتی به حالت خشک در سال 1957، از آلمان آغاز شد، هنگامی که شرکت    wacker  برای تولید پلیمرهای باز پراکنده که قبلا فقط به صورت مایع تولید می شدند، آن ها را به شکل پودر درآورد. از این پس افزایش روز افزون تقاضا برای ساخت و ساز، سادگی، کارایی و قابلیت اعتماد بالای این نوع ملات، موجب رونق گرفتن تولید این نوع مصالح ساختمانی شد. دستگاه انتقال پودر

کارکردن با مخلوط های خشک، بسیار آسان بود، چون تنها لازم بود در کارگاه (محل ساخت و ساز) با مقدار مشخصی آب مخلوط شوند و مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق صرفه جویی اقتصادی نیز بدست می آمد.

در پی انجام آزمایش های موفق شرکت wacker در زمینه ساخت ملات های خشک پودری، طرح ساخت کارخانه تولید پودرهای پلیمری باز پراکنده با ظرفیت تولید ماهانه 100 تن، در سال 1958 به تصویب رسید. بدین سان ملات های چسباننده در ساختمان برای اولین بار به صورت ماده ای یک جزئی که فقط باید با مقدار کمی آب ترکیب می شد، وارد بازار گردید. پلیمرهای مورد استفاده در این ملات خشک عبارت بود از وینیل استات/اتیلن کوپلیمر. به دلیل این که پس از اضافه شدن آب، ذرات این پلیمر دارای این قابلیت بودند که مجددا پراکنده شوند، به نام پودرهای پلیمری باز پراکنده معرفی شدند.دستگاه میکسر ملات خشک

رامان فیدار سازه: این پلیمر ها پس از گیرش، با ایجاد پل های قابل انعطاف، ذرات شکننده و صلب سنگدانه ای را به خوبی به یکدیگر پیوند میدهند. این پل های پلیمری همچنین باعث افزایش انعطاف پذیری سیستم می شوند.

دستگاه میکسر ملات خشک به علاوه امکان ایجاد خصوصیات دیگری را در ملات فراهم می آورند، از جمله :تیکسوتروپی، خود ترازی، روان سازی و آب گریزی. از آنجایی که این خواص در ساخت و ساز کشورهای صنعتی، همواره مورد توجه بوده است در حال حاضر هم تقاضا در کشورهای اروپایی و بازار های عربی و آسیایی زیاد است.

تاریخچه ملات خشک در ایران 

تاریخچه استفاده از ملات و شفته آهکی در ایران به حدود ۵۰۰۰ سال قبل بر میگردد، آثار کشف شده در نوشیجان همدان، گورهای تاریخی چمباتمه یی تپه حسنلو، قسمت هایی از کف کاخ تخت جمشید، نمونه هایی از کاربرد ملات آهکی در ایران می باشد. گفته می شود یونانیان و رومیان، پختن آهک را از ایرانیان آموخته اند. ایرانیان باستان با گل آهک که شامل آهک و خاک رس بوده، ملات آبی تهیه میکردند که در امر ساختن بنادر و کارهای دریایی مورد استفاده قرار میگرفته است.

ملات ساروج از دیگر ابداعات ایرانیان است، که آمیخته ای از آهک شکفته، خاکستر، ماسه، الیاف طبیعی بوده است. ساروج اولین گام ایرانیان برای ساخت ملات های آبی بوده است.

تاریخچه دستگاه میکسر ملات خشک در جهان

ملات های حاوی گچ و ماسه، در کشور مصر در حدود ۲۶۹۰ سال قبل از میلاد استفاده شده است. سپس در رم و یونان باستان، ملات ها از مواد گوناگونی مثل آهک پخته،توف آتشفشانی و ماسه تولید شدند. ملات اولین ساختمان هایی که در شمال آمریکا ساخته شد. از یک فرآورده نسبتا سستی از آهک و ماسه بود. استفاده از سیمان پرتلند در ملات، در قرن بیستم رایج شد و منجر به افزایش مقاومت ملات، چه زمانی که به تنهایی استفاده می شد و چه زمانی که در ترکیب با آهک استفاده می شد، گردید. ملات های جدید نیز عموما از سیمان پرتلند و آهک هیدراته، یا سیمان بنایی و یا سیمان ملات ساخته می شوند. ملاتهای آهکی و گچی، از هزاران سال پیش،در احداث ساختمانها مورد استفاده قرار گرفته اند. از گذشته،این مواد خمیری ساده،با نام ملات شناخته میشدند که به طور عمده به عنوان چسباننده بین سنگها و آجرها و نیز مصالح اندود کاری جهت پوشش، استفاده میشدند.

دستگاه میکسر ملات خشک آماده و پلیمر

اینگونه کاربردهای ابتدایی ملات ها از گذشته وجود داشته و با سازگار شدن آن ها با شرایط و کاربردهای مختلف،امروزه در تمام ساختمان ها بکار میروند. از سال ۱۹۵۰، به تدریج چسباننده های معدنی جای خود را از آهک و گچ به سیمان تغییر دادند، علت اصلی این امر، خواص مناسب و سهولت کار با سیمان پرتلند میباشد.

به طور عمده سیمان و ماسه، اجزای اصلی ملات های کارگاهی هستند که در حالت سنتی به طور جداگانه به کارگاه انتقال داده شده و در نسبت های مناسب به صورت دستی با یکدیگر مخلوط شده و پس از افزودن آب ، ملات خمیری تازه جهت کاربرد مورد نظر، تهیه می شود.

طی دهه 1960، در اروپای غربی، به علت افزایش تقاضای ساخت صنعتی ساختمان و افزایش کیفیت و سرعت، محققین به این فکر افتادند تا با اضافه کردن کمی مواد افزودنی پلیمری تا حدی مشکلات موجود را مرتفع سازند. اما به علت کمبود کارگرهای ماهر و افزایش پیچیدگی عملکرد مصالح، تکنولوژی ملات کارگاهی، قادر به بر آورده کردن نیازها نبود. در نتیجه با گسترش و دستیابی به پودرهای پلیمری باز پراکنده (Redispersible  Polymer  Powders) تکنولوژی ملات خشک آماده در اروپای غربی به منظور حل مشکلات و معایب ملات های مخلوط شده در کارگاه (سنتی) اختراع شد.

عرضه تجهیزات تولید ملات خشک آماده و فن آوری های کاربردی دستگاه های آن در آلمان، باعث جایگزینی ملات های کارگاهی، توسط کارخانه های تولید ملات خشک آماده، به طور موثر شد.

تولید ملات های خشک پیش بسته بندی شده، علاوه بر افزایش تولید و سرعت اجرا، سبب افزایش کیفیت، تنوع در فرآورده ها و امکان کنترل کیفیت نیز میشوند. امروزه با ادامه اصلاح تکنولوژی تولید ملات خشک آماده، ملات های خشک پیشرفته ای برای تولید صنعتی، گسترش یافته و معرفی شده اند. این فراورده ها میتوانند دوام و پایایی ساختمان ها را بهبود داده و همچنین راه حل ساده ای برای بعضی از مشکلات ساختمانی محسوب شوند. کاربردهای این ملات های خشک آماده پیشرفته و سیستم های مکمل آن ها (مانند EIFS)،کاملا سازگار و به طور کلی از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشند.

شرکت رامان فیدار سازه تولید کننده محصولات ملات خشک آماده با خاصیت عایق حرارتی و رطوبتی و صوت می باشد. این محصولات تحت لیسانس و با نظارت ادیلتکو تولید می شود. کاربری این محصول عایق بندی سقف و دیوارهای داخلی و خارجی، حذف پل حرارتی و محافظت از نما می باشد.

دستگاه میکسر ملات خشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *